عوامل محوری التهابی در بروز بیماری کلیوی دیابت

 مکانیسم های التهابی کلیدی در اختلال عملکرد کلیه ها به دلیل چاقی و دیابت نوع 1 توسط گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا شناسایی گردید.

دراین مطالعه، محققان به آنالیز کلیه های موشهای آزمایشگاهی مبتلا به دیابت نوع 1 و موشهایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند،  پرداختند. آنها دریافتند که افزایش نوعی اسید چرب بنام اسفنگومیلین که در غشاء سلولها و بافت های عصبی یافت می شود در هر دو گروه مشاهده می گردد. نتایج این تحقیق بصورت  آنلاین درمجله ی EBioMedicineمنتشر شد.

 دکتر Sharma  نویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: ما متوجه شدیم که کمبود انسولین و مقاومت به انسولین که دو نشانه ی بارز دیابت هستند با افزایش مقدار اسفنگومیلین در کلیه ها همراه است، افزایش  این اسید چرب موجب تحریک مکانیسم های مخرب التهابی درکلیه می شود.

 او می افزاید: اسفنگومیلین موجب افزایش نسبت ATPبه AMPدر سلولهای گلومرولی در کلیه ی موشهای دیابتی و چاق(وهردو) میشود. ATPو AMPمولکولهایی هستند که در انتقال انرژی داخل سلولی نقش دارند و سلولهای گلومرولی درفیلتراسیون و پاکسازی خون در کلیه ها( وظیفه ی اولیه ی کلیه ها) نقش کلیدی بازی می کنند.

دکتر Sharmaمی گوید: ATP  در هر عملکردی در سلول دخیل است و در حقیقت انرژی رایج درسلول  محسوب می شود. اما افزایش ATPبه میزان زیاد موجب بروز التهاب می شود. ما معتقدیم که استفاده از  اسفنگومیلین به عنوان سوخت سلول موجب افزایش ATPو کاهش AMPمی شود که نتیجه ی آن بروز التهاب است که منجر به اختلال در عملکرد سلولها، فیبروز و تخریب اندوتلیال  میشود که خود زمینه ساز بیماری کلیوی دیابت است.

بطور طبیعی درهمه ی سلولها نسبت ATP  به AMPبه دقت بر اساس نیاز به انرژی درسلول کنترل می شود، بنظر می رسد مکانیزم های تحریک شده توسط دیابت و چاقی مانند افزایش ATPسبب مختل شدن   این تعادل می گردند.

پیش از این مشخص نشده بود که چگونه ATPدر این فرایند تحت تأثیر قرار می گیرد. به دلیل مشکلات موجود در ثبات  ATP، مشخص نبود که آیا در دیابت مقدار تولید ATPافزایش می یابد یا کاهش می یابد. دکتر Sharmaافزود: محققان با استفاده از تصویربرداری طیف سنجی جرمی به اندازه گیری مقدار  ATPدر بافت های  یخ زده  پرداختند تا به این سوال پاسخ دهند.

 بیماری کلیوی دیابت یا نفروپاتی منجر به بیماری مرحله ی نهایی کلیوی می شود، که هشتمین علت  مرگ ومیر درایالات متحده است و یک عامل خطر اصلی برای بیماریهای قلبی عروقی است . بر اساس  تخمین ها 26 میلیون آمریکایی بالغ به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند که غالباً به دیالیز یا پیوند کلیه نیازمند می گردند .

دکتر شارما می گوید: یافته های این مطالعه تأثیر زیادی بر یافتن بیومارکرها و درمانهای جدید برای عوارض دیابت و چاقی نظیر بیماری کلیوی دارد و ممکن است به ابداع درمانهایی برای مسدود نمودن ATPو این مسیرهای التهابی یا راههایی برای کاهش مقدار یا فعالیت اسفنگومیلین در کلیه ها منجر  گردد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160408163738.htm